ABD ve İran yeniden İsviçre’de masaya oturabilir

BERN– ABD Dışişleri Bakanı Marco Rubio, ABD ile İran arasında teknik düzeyde yeni görüşmelerin 29-30 Haziran tarihlerinde İsviçre’de yapılmasının planlandığını açıkladı. Ancak Bern yönetimi bu bilgiyi doğrulamadı.

ABD Dışişleri Bakanı Marco Rubio, ABD ve İran arasında teknik düzeyde yeni görüşmelerin 29 ve 30 Haziran tarihlerinde İsviçre’de gerçekleştirilmesinin planlandığını açıkladı. Açıklama Kuveyt’te yapıldı.

İsviçre Dışişleri Bakanlığı ise konuya ilişkin sorular üzerine herhangi bir yorum yapmayacağını bildirdi. Bu nedenle görüşmenin İsviçre’de yapılıp yapılmayacağı henüz resmi olarak doğrulanmış değil.

Geçtiğimiz günlerde ABD ve İran’dan üst düzey temsilciler Nidwalden kantonundaki Bürgenstock’ta bir araya gelmişti. Arabulucular görüşmeleri “olumlu” ve “yapıcı” olarak nitelendirirken, ABD Başkan Yardımcısı J.D. Vance toplantıyı “tarihi” olarak değerlendirmişti.

Ancak İran tarafı daha temkinli bir açıklama yaptı. İran Dışişleri Bakanlığı Sözcüsü, İsviçre’de nükleer program konusunda herhangi bir müzakere yapılmadığını ve yeni bir taahhütte bulunulmadığını söyledi. Cenevre’deki İran temsilcisi de ABD tarafının bazı açıklamalarına itiraz etti.

İranlı yetkililer, görüşmeler sırasında yaptırımların kaldırılması, nükleer program, yeniden yapılanma çalışmaları ile anlaşmaların uygulanması ve denetlenmesi konularında çalışma grupları oluşturulması konusunda uzlaşı sağlandığını belirtti.

Pakistan ve Katar’ın arabuluculuğunda yürütülen süreçte ayrıca Hürmüz Boğazı ve Lübnan’daki ateşkesle ilgili ayrı temas gruplarının da kurulduğu açıklandı.

Tarafların amacı, geçtiğimiz hafta imzalanan çerçeve anlaşmayı nihai bir anlaşmaya dönüştürmek. Müzakere sürecinin yaklaşık iki ay sürmesi bekleniyor. ABD ve İsrail, Şubat ayı sonunda İran’a karşı askeri operasyon başlatmıştı.

Güncel haberler