BERN – İsviçre’de buzulların kütle kaybetmeye başladığı dönem resmen başladı. Pazartesi gününden itibaren kış aylarında biriken kar ve buz rezervlerinin tamamen erimesiyle birlikte buzullar yeniden küçülme sürecine girecek.
Orman, Kar ve Peyzaj Araştırma Enstitüsü tarafından açıklanan verilere göre bu yılki erime süreci, buzullar açısından en kötü yıllardan biri olan 2022 ile büyük benzerlik gösteriyor.
Araştırmacılar, nisan ayında biriken yoğun kar örtüsüne rağmen mart ayında Sahra Çölü’nden gelen tozların kar yüzeyini koyulaştırarak daha fazla güneş ışığını emmesine neden olduğunu belirtti. Son günlerde etkili olan sıcak hava dalgası da erime sürecini hızlandıran önemli etkenler arasında yer aldı.
2022 yılında buzulların kış boyunca biriktirdiği tüm kar ve buz rezervleri bu yıla göre üç gün daha erken tükenmişti. Aynı yıl, İsviçre buzulları yalnızca 12 ay içinde kütlelerinin yaklaşık yüzde 6’sını kaybederek şimdiye kadarki en büyük yıllık kayıplardan birini yaşamıştı.
Araştırmacılar, mevcut koşulların devam etmesi halinde bu yıl da buzulların önemli ölçüde kütle kaybedebileceğine dikkat çekiyor.
